header image

Octapharma medverkar i PR-kampanj tillsammans med LIF - #framtidsbranschen

17.11.2017

Med start den 16 november medverkar Octapharma AB i en PR-kampanj tillsammans med Läkemedelsindustriföreningen LIF under hashtag #framtidsbranschen.

Bakgrunden är att man inom den Europeiska läkemedelsindustriföreningen EFPIA bestämt att initiera en kampanj för att bemöta den negativa debatt som råder kring läkemedelsbranschen i Europa med fokus på prispress. EFPIAs kampanj heter  #wewontrest.

Inom LIF känner man dock inte igen den negativa bild som målas upp i Europa och har därför beslutat att köra en mer proaktiv och positiv kampanj i Sverige, som alltså fått namnet #framtidsbranschen. Man vill åstadkomma en positiv debatt kring värdet av vår industri och de läkemedel vi utvecklar för att förbättra människors hälsa och liv.

Kampanjen har flera ben varav ett är läkemedelsproduktion i Sverige med syfte att belysa branschens ekonomiska betydelse för landet. För detta har bl a Octapharma samarbetat med LIF för att hitta ett win-win upplägg med fokus på vår rekombinanta produktion.

Kampanjen går i sociala medier där det ligger en länk till artikeln om Octapharma på LIFs hemsida under "life-time.se". Läs artikeln här.

Målgruppen är främst beslutsfattare, vårdpersonal och "branschfolk" men budskapet kommer även att vara synligt för allmänheten.