header image

Octapharma donerar läkemedel för behandling av blödarsjuka i utvecklingsländer

22.11.2017

Vi är glada att att meddela att Octapharma har medverkat till en välgörenhetsdonation av 30,5 miljoner internationella enheter av sin humant rekombinanta faktor VIII-produkt i samarbete med Projektet SHARE, North Andover, Massachusetts (USA).

Upp emot 75% av världens uppskattningsvis 400.000 personer med hemofili har liten eller ingen tillgång till behandling eller möjlighet till operation och rehabilitering. Det humanitära programmet Projekt SHARE underlättar donation av koagulationsprodukter för behandling av personer med blödarsjuka i länder där dessa läkemedel är en bristvara eller inte alls tillgängliga.

Under de senaste 9 månaderna har donationen nått allvarligt sjuka människor i 16 länder: Armenien, Bahamas, Bangladesh, Barbados, Kambodja, Egypten, Etiopien, Fiji, Filippinerna, Kenya, Honduras, Myanmar, Nepal, Nicaragua, Rumänien och Venezuela.

"Vi är djupt tacksamma för att Octapharma ger oss möjlighet att kunna ge vård till personer med blödarsjuka i utvecklingsländer, vilka har begränsad eller ingen tillgång till behandling. Dessa donationer räddar liv," säger Laureen A. Kelly, grundare av Projekt SHARE.

"Octapharma har engagerat sig i att förbättra livet för människor med Hemofili A sedan 1983. Vi är glada över att kunna fortsätta vårt initiativ till läkemedelsdonation, vilket ger möjlighet till behandling av patienter med blödarsjuka i länder med begränsad tillgång till dessa läkemedel," anmärker Olaf Walter, Styrelseledamot i Octapharma AG.

"Hemofilifaktorkoncentrat används till patienter som lider av allvarliga led- och muskuloskeletala komplikationer och livshotande blödningar," säger Walter Mwanda, Beskyddare av Kenyas hemofili-förening. "Att hjälpa någon du inte känner är bra och hjälp till ett barn är ännu större. Kenyanerna, främst barn, som lever med hemofili, tackar så mycket."

"Vi kan inte nog tacka Octapharma och Projekt SHARE för att vara så vänliga och generösa," säger Suraksha Mani från Nepal Haemophilia Society. "Vi hade ett begränsat lager av läkemedel innan vi fick den här leveransen. Människor på landsbygden har nu fått bättre tillgång till faktorkoncentrerat. Den här donationen har redan gjort stor skillnad för många människors med blödarsjuka i Nepal. Den medverkar till att rädda liv och förebygga funktionshinder."

"Donationen kommer att hjälpa familjer med blödarsjuka i Honduras", säger Maria del Carmen från Honduras' Haemophilia Society. "Tillgången till läkemedel kommer att underlätta för familjer då deras barn och ungdomar kommer att kunna ha medicin hemma och behöver därför inte missa undervisning i skolor och på universitet."

Antonia Luque på Venezuelan Association for Haemophilia, tillägger: "Vi går för närvarande igenom en kris då vi inte har läkemedel till de människor som behöver. Det finns 2185 personer i Venezuela som lever med hemofili A. Vi vill verkligen uttrycka vår tacksamhet för en så värdefull gåva. Den kommer att medverka till att lindra många svåra fall för vår befolkning som lider av hemofili A."