"Kunskap gör att våra produkter används på rätt sätt”

Stockholm
2025-04-30
Våra anställda

Joanna Lebedowicz
Project Manager, Marketing and Communications

Varje år vidareutbildar Octapharma läkare i hela världen inom tre terapeutiska områden: intensivvård, hemofili och immunologi. En som jobbar bakom kulisserna med allt ifrån att koordinera utbildningsinnehåll till att skapa förutsättningar för en lyckad utbildning är Octapharmas rutinerade projektledare Joanna Lebedowicz.

Vem är Joanna?

Namn: Joanna Lebedowicz

Titel: Project Manager, Marketing and Communications

Jobbat på Octapharma sedan: 2009

Hur har konceptet med Octapharma Academy vuxit sedan starten? 
– Vi hade ingen aning om vad vi skulle förvänta oss när vi startade. Under årens lopp har konceptet vuxit från cirka 25 till 100 deltagare på varje konferens, från tre konferenser per år i östra Europa till 7-9 konferenser per år över hela världen. Vi lär oss nya saker varje gång och det går att använda många insikter i det dagliga arbetet. Det har verkligen varit en intensiv tid och jag är helt övertygad om att vi tillsammans kan använda kunskap för att förbättra människors hälsa och liv.

Med 7-9 konferenser per år är Joanna Lebedowicz proffs på event. Hon har arrangerat över 200 utbildningskonferenser sedan starten av Octapharma Academy 2009, och under den tiden har nästan 10 000 läkare utbildats av högprofilerade experter på olika områden.  

– Den bästa känslan är när en konferens är igång och någon av våra talare tar plats på scenen. Då kan jag luta mig tillbaka i åtminstone fem minuter, skrattar Joanna.

"Vårt sätt att kombinera expertis, vetenskap och mänsklig kontakt gör oss unika – det märks i varje möte och varje konferens."

Making people's lives better

Att Octapharma arrangerar akademier för läkare handlar om en långsiktig investering i kunskap. Akademin är ett sätt att samverka med vårdgivare för att bidra till att företagets läkemedel används på ett korrekt sätt, vilket i slutändan handlar om att göra människors liv bättre genom kunskap.

– Syftet med Octapharma Academy är att stärka ett nätverk av människor som är experter på sina områden och ge insikter om diagnoser och behandlingsutveckling. Vi strävar därför alltid efter att tillhandahålla oberoende vetenskapliga utbildningar på hög nivå. Forumet underlättar kunskapsdelning mellan olika expertområden och geografiska områden runt om i världen, förklarar Joanna. 

Medan Joanna är den från Octapharma som koordinerar eventen, tillsammans med internationella affärsenheter och olika representanter från det aktuella landet, är det högprofilerade talare som ansvarar för själva utbildningsinnehållet. Alla är doktorer inom relevanta områden och med ett högt anseende i läkarvärlden.

– Doktorerna vi anlitar är experter på sina områden och under årens lopp har vi etablerat en väldigt fin kontakt. Jag har vid det här laget skapat en pool av doktorer och de är numera bara ett telefonsamtal bort. Vi har rest tillsammans över hela världen och de är ett bra bollplank för hur vi ständigt kan göra Octapharma Academy bättre. Efter varje event samlar vi in feedback från deltagarna, som talarna också får ta del av, säger Joanna.

Part of a vital chain

Alla medarbetare på Octapharma bidrar på olika sätt till att förbättra människors hälsa och liv. I sin roll känner Joanna att hon gör skillnad genom att erbjuda kunskap. 

– Jag jobbar för det mesta väldigt långt från själva slutprodukten, men att erbjuda kunskap och kontakt mellan olika expertområden är avgörande för att produkten ska användas på ett så bra och träffsäkert sätt som möjligt.

Joannas jobb präglas av hög fart och många ad hoc-beslut. Det är samtidigt dynamiskt och varierande, ofta jämförbart med en berg- och dalbana.

– Jag vet aldrig vad jag kan förvänta mig och jag behöver vara alert och redo för olika scenarion. Därför gäller det att trivas med problemlösning, entreprenörskap och snabba beslut för att uppskatta mitt jobb. Under varje konferens håller jag i många sociala aktiviteter så jobbet handlar till stor del om att koordinera, kommunicera och interagera med människor. Jag älskar att kommunicera och jobbet passar verkligen mig som gillar att ta initiativ, utforska, umgås och resa, konstaterar Joanna.

"Att våra ägare tror på Octapharma Academy och vill att det ska växa – det gör all skillnad. Det finns ett tydligt förtroende.”

Growing together

Innan Joanna började på Octapharma jobbade hon två år med energihandel på Project Office på Vattenfall, där hon spenderade halva sin arbetstid i Hamburg. När hon såg annonsen som projektledare på Octapharma lockades hon av det internationella perspektivet.

– Jag är uppvuxen i Polen men hade bott i Tyskland 15 år innan jag flyttade till Sverige. Det kändes inspirerande att söka tjänsten som projektledare på Octapharma eftersom jag gillar internationella sammanhang, marknadsföring och kommunikation. Rekryteringsprocessen gick fort, jag blev bjuden till Schweiz över dagen och efter en lyckad intervju fick jag ett telefonsamtal två timmar senare. Jag blev erbjuden jobbet och det fanns ingen tvekan om att jag skulle tacka ja. Det har jag inte ångrat sedan dess, säger Joanna. 

En viktig framgångsfaktor för Octapharma Academy är att ägarna tror på konceptet och vill att det ska utvecklas, menar Joanna.

– Våra nätverk ska växa genom kunskap, säger Joanna och avslutar: Vår vanligaste feedback efter avslutade event är att vi är unika på det sätt vi bidrar med kunskap och ser till individuella behov. Inget annat företag tar på samma sätt hand om varje individ på deras eget sätt. Vår strategi är att finnas för alla och vi vill att de ska känna sig välkomna och väl omhändertagna. När vi får höra det vet vi att vi har lyckats, avslutar Joanna.