”Är man genuint engagerad som chef så smittar det av sig”
:quality(80))
Sofie Önnestam
Head of Engineering
En perfekt kombination av teknisk kunskap och ledarskap – så beskriver Sofie Önnestam sin roll som avdelningschef på Engineering. Efter 12 år på Octapharma, varav de flesta som projektledare, har hon listat ut några framgångsfaktorer som får människor att trivas. Hennes ledarfilosofi är därför enkel: att vara sig själv och låta engagemanget smitta av sig.
Vem är Sofie?
Namn: Sofie Önnestam
Titel: Head of Engineering, Engineering
Jobbat på Octapharma sedan: 2014
Bakgrund: Studerade civilingenjör i teknisk biologi vid Linköpings universitet. Började på Octapharma 2014 efter flera år som konsult på olika företag.
Vad gör dig stolt över ditt jobb?
– När jag ska berätta om mitt jobb för någon utomstående så blir jag väldigt stolt över att säga att jag jobbar med läkemedel. På Engineering är vi regelbundet i produktionen, det är trots allt de som är beställare och mottagare av alla projekt vi genomför, så jag känner mig väldigt nära själva slutprodukten.
Sedan Sofie Önnestam blev avdelningschef på Engineering för tre år sedan strävar hon efter att skapa samma känsla för företaget hos sina medarbetare som hon själv bär på – en vilja att göra ett bra jobb för att man också får något tillbaka.
– Jag tror inte på att spela en roll. Är man genuint engagerad så märks det och det i sin tur påverkar hela gruppen. Jag vill verkligen att mina medarbetare ska känna sig bekväma och uppskattade, säger Sofie Önnestam.
Sofie började som teknisk projektledare inom Engineering och arbetade i den rollen under åtta år innan hon tog steget till att bli chef. Att hon stannat så länge beskriver hon som ett resultat av både företagets kultur och möjligheterna till utveckling.
– Octapharma går så bra ihop med min personlighet. Här får jag ta ansvar, utvecklas och samtidigt vara mig själv. Det är helt avgörande för att jag ska trivas och också anledningen till att jag stannat i så många år, säger hon.
Growing together
När Sofie började känna sig redo för något nytt efter många år som projektledare insåg hon att det är upp till henne själv att visa att hon vill utvecklas.
– Jag uttryckte att jag ville bli chef, sökte en tjänst och fick den. Det roliga med Octapharma är att det sällan finns så stora begräsningar utan mycket ligger hos en själv. Det känns väldigt bra att jag inte slutade på Octapharma bara för att jag blev uttråkad i min förra roll.
Innan Sofie började på Octapharma hade hon flera års erfarenhet som konsult, bland annat på AstraZeneca. Dessutom har hon jobbat med projektledning, kvalitetssäkring, kvalificering, konstruktion och processdesign. När chefen på Octapharma såg hennes breda bakgrund i ett cv var det en självklar matchning – och för Sofie blev det starten på en lång resa inom företaget.
– Att ha åtta år som projektledare i bagaget när jag nu är chef innebär att jag har fått jobba med så många olika avdelningar. Inget projekt var det andra likt och jag lärde mig väldigt mycket med det jobbet. Det har hjälpt mig mycket i chefsrollen. Hon fortsätter: Octapharma är ett väldigt tekniskt bolag och även på ledningsgruppsnivå präglas vi av avancerade tekniska frågor, berättar Sofie. Det innebär att alla som sitter i ledningen behöver var insatta i produktionens komplexitet.
För Sofie är variationen i chefsjobbet en avgörande faktor. Hon uppskattar att få kombinera ledarskap med att fortfarande vara tekniskt insatt, diskutera kvalificeringsfrågor och bidra i olika projekt. Det är just mixen av ansvar, tempo och gemenskap som gör att hon känt sig hemma på Octapharma i över ett decennium.
– Jag skulle nog tröttna snabbt om jobbet enbart handlade om rutiner och administrativa uppgifter, konstaterar hon. På Octapharma finns alltid nya utmaningar och det är det som gör att jag verkligen gillar att jobba här. Jag älskar när medarbetare frågar om råd eller när någon ber mig granska en kvalificering. Att jag får ta så många roller gör min vardag väldigt varierande och allt annat än enformig.
"För mig hade det känts konstigt att jobba för aktieägare jag aldrig ser. Det blir så mycket mer personligt här."
A real family feel
Att jobba i ett familjeägt företag präglar på många sätt kulturen på Octapharma. Tempot är högt och nya projekt kan rulla igång med kort startsträcka.
– Det är framför allt väldigt roligt att se hur engagerade ägarfamiljen är när vi ska starta upp nya projekt. Ett exempel är när de nya frystorkarna skulle tas i drift så hade de ordnat ett event där vi åt middag ihop, och det märks verkligen att de brinner för företaget. För mig hade det känts konstigt att jobba för aktieägare jag aldrig ser. Det blir så mycket mer personligt här.
I en kritisk verksamhet som Octapharma är det oftast avgörande händelser som främst uppmärksammas både internt och externt. Men Sofie tycker det är lika viktigt att se dem som arbetar i kulisserna.
– Det finns så många människor som bidrar i bakgrunden och som genom gedigen planering och analys bidrar till att så mycket rullar på varje dag. Som chef vill jag lyfta alla som gör ett bra jobb även fast det inte alltid märks utåt. Det är ett otroligt lagarbete och vi gör det tillsammans, säger Sofie och avslutar: För att trivas här tror jag att man behöver vara prestigelös, ansvarstagande, nyfiken och tycka om förändringar. Dessutom passar det den som är social och vill vara med i en fin gemenskap.
:quality(80))
Bli del av en livsviktig kedja
Vi anställer personer med olika kompetenser och kvalifikationer över hela världen. Sök i våra lediga tjänster och ansök redan idag!